Broarna i Sevilla

Broarna är kanske inte det första man tänker på när man pratar om Sevilla, men de är och har varit av stor betydelse sedan begynnelsen.

Floden Guadalquivir som rinner genom Sevilla har inte alltid runnit där den rinner idag. Under medeltiden rann den faktiskt mitt genom staden, från Alameda de Hércules och ner till katedralen. Den har sedan dess både ändrat riktning och ändrats på grund av problem med översvämningar och att den slammades igen. Den del som vi antar vara floden är egentligen en stillastående kanal och den faktiska floden rinner längre västerut. Man har även torrlagt delar av floden där området Feria de Abril nu ligger och byggt upp hamnen. Där Alameda är var ett tag en sjö, men på grund av malaria och andra sjukdomar torrlade man den också och byggde ett torg.

Här är bara några av broarna som sticker ut med sin design, men tar du dig utmed floden kan du ta dig en titt på många fler!

Puente del Alamillo

Denna avantgardistiska bro designades av Santiago Calatrava, som för oss svenskar kanske mest känns igen som arkitekten till Turning Torso i Malmö, och färdigställdes 1992. Den ska efterlikna en häst, där kablarna skulle vara manen och högsta delen på bron dess huvud, med ett öga, och som även är ett utkikstorn men dessvärre inte öppet för allmänheten. Bron byggdes för att anknyta stadskärnan med ön La Cartuja, där världsutställningen Expo ’92 hölls.

Puente de la Barqueta

Här har vi ännu en bro som byggdes inför världsutställningen, designad av Juan J. Arenas och Marcos J. Pantaleón, och med säregna drag i form av en båge som stöttas av två trekantiga portaler till bron och som fungerar som en majestätisk ingång till Expo ’92. Denna typ av bro har efteråt kopierats och använts som modell runtom i världen. Likt ett öga från strand till strand har den enkla och stilrena designen har även gjort den till en symbol för det Nya Sevilla.

Puente Cristo de la Expiración

Puente Cristo de la Expiración

En bro med många namn och egenskaper. Byggdes 1991 för att koppla samman bussterminalen Plaza de Armas med Triana och vägen som leder bort till kuststaden Huelva. Brons utseende är inspirerat av Pont Alexandre III i Paris och har tvinnade markiser som inte bara ser spännande ut men också skyddar fotgängarna från den Andalusiska solen och värmen.

Puente de Triana

Eller med det officiella namnet Puente de Isabel II då den byggdes under hennes regeringstid, var Sevillas första fasta bro och ersatte den flytande bron byggd av båtar som ledde över till stadsdelen Triana. Bron är inte bara ett typiskt exempel av arkitektur gjort av järn men också den äldsta järnbron i Spanien och år 1976 blev den utnämnd som Nationalmonument.

Med vårsightseeingtur här på Sevilla på Svenska har du möjligheten att se dessa broar under guidningen!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s